بلاگ

مهمترین قابلیت شخصی مدیران موفق چیست ؟

قسمت دوم: مهمترین قابلیت شخصی مدیران موفق چیست ؟

  • برای ساختن تیم کاری خودتان دنبال چگونه افرادی می گردید؟
  • بنظرشمادر فعالیت های تیمی، ابتدا چشم انداز و اهداف تعیین می شود و سپس به دنبال آن تیم ساخته می شود یا برعکس ابتدا افراد انتخاب می شوند وسپس با کمک آن ها اهداف تعیین می گردد ؟

طبق مدل سازمان یادگیرنده، نفرات و تیم کاری، اولین عنصر برای تشکیل سازمان یادگیرنده محسوب می شود . چون این افراد هستن که با قابلیت شخصی خودشان، سازمان رابه سمت اهدافش پیش می برند ، پس این افراد باید دارای ظرفیت یادگیری باشند ونشانه وجود آن ظرفیت ، اشتیاق و علاقه ای است که به کسب تجربه های جدید ودر نتیجه بهبود الگوی ذهنی خودشان دارند .

***

طبق چیزی که از نوشته های آقای پیترسنگه می شود برداشت کرد، اعضای یک تیم یادگیرنده این ویژگی ها را در خودشون ایجاد کرده اند :

  • آنها برای خودشان هدف دارن و می دانند از زندگی چه می خواهند .
  • آنها احساس رسالت می کنند وعلاوه برخودشان نسبت به رشد و شکوفایی دیگران هم مسئولیت می پذیرند .
  • آنها هنگام روبروشدن با موانع ازخودشان سرسختی نشان می دهند وباتلاش زیاد بر ناکامی ها غلبه می کنند .
  • تعهد به اهداف بزرگ شخصی و تیمی آنها را از دیگران متمایز می کند ومنشآ انضباط فردی در آنها می شود .
  • آنها هیچ تصمیم و اقدامی رابدون بازخورد و ارزیابی رها نمیکنند و دائما نتایج این تجربه ها را به آموخته های خودشان می افزایند.
  • این افراد با رویی گشاده با خطاها و اشتباهات خودشان روبرور می شوند تا بتوانند از آنها یادبگیرند .
  • آنها داِئما وضع موجود خودشان را با چشم انداز و اهدافشان مقایسه میکنند تا مطمئن شوند که در مسیر درستی قراردارند و این مقایسه منشا خلاقیت و ایده برایشان می شود .
  • انها ” نیمه تاریک وجود ” خودشان رو پذیرفته اند و خود را با همه نقص ها و ضعف هایی که تصور می کنند دارند ، در آغوش گرفته اند و تظاهر به بی نقص و کامل بودن نمی کنند . چیزی که واقعاهستند را ابراز می کنند و این کار آن ها را از یک پارچگی درونی وبیرونی برخوردار می کند و منبع آرامش برایشان می شود .
  • انها توانسته اند برتناقض ساختاری درون روانشان غلبه کنند.

قابلیت شخصی

معنی تناقض ساختاری چیست ؟

دو  پیام متناقض و پرقدرت درونی در روان همه ما هست . یکی می گوید تو توانایی‌رسیدن به این اهداف و ارمانهای بزرگ را نداری و همینطور لیاقت ما را برای رسیدن‌. به ارمان هایمان زیر سوال می برد و دومی در مقابل می گوید “تلاش کن تا به آنچه که می خواهی برسی” . گفتگوهای درونی ما به خصوص وقتی ناکامی یا شکست برایمان اتفاق می افتد، پراز تکرار ناتوانی و بی لیاقتی هست و این خودش باعث احساس ضعف بیشتر و تمایل به دست کشیدن از اهداف میشود. اعضای تیم یا سازمان یادگیرنده می توانند به نحوی این دو پیام درونی خودشان را مدیریت کنند و براحساس ناتوانی و بی لیاقتی خودشان غلبه کنند .
پس مدیر یک تیم یادگیرنده باید سه کار را در برنامه تیم سازی خودش داشته باشد:
۱. در شناسایی چنین افرادی خبرگی داشته باشد .
۲. در جذب این افراد با این قابلیت ها به تیم ، موفق عمل کند .
۳. کمک کند تا این قابلیت ها در اعضای تیمش باقی بماند و توسعه پیدا کند .
جمع شدن افرادی با چنین قابلیت هایی در یک تیم یا سازمان ، از طرفی برای سیستم سازی کسب و کار ضرورت دارد. تا ازپدیده “مدیرتنها” جلوگیری کند و ازطرف دیگربرای کسب وکار مزیت رقابتی پایدارایجاد میکند که ایجاد وحفظ این مزیت رقابتی نقش استراتژیک مدیر کسب و کار ها محسوب میشود .
برای مطالعه بیشتر:
مجموعه مقالات سازمان های یادگیرنده

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید