ارزش های مشترک در سازمان
ارزش های مشترک در سازمان
ارزش های مشترک در سازمان
چرا تعریف ارزش های مشترک در سازمان مهم است؟
ارزش های مشترک در سازمان به رفتارها و هنجارهایی اشاره دارد که رفتار کارکنان و اقدامات شرکت را هدایت میکنند و به همین دلیل میتوان آنها را پایه و اساس هر سازمانی دانست.
Shared values را میتوان به طور مفصل در دستورالعمل شرکت به کارکنان معرفی کرد. امروز در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با اهمیت ارزش های مشترک و ارتباط آن با سلامت سازمانی آشنا شویم.
ارزش های مشترک ؛ هستهی مرکزی تغییرات و سلامت سازمانی
در مدل هفت S مکنزی ما شاهد اثر دومینویی میان هفت عنصر هستیم وجایگاه مرکزی ارزش های مشترک بر این موضوع تأکید دارد که فرهنگ تغییر قوی بر همهی عناصر دیگر برای ایجاد تغییر تأثیر میگذارد.
این ارزشها، ارزشهای اصلی حاکم بر سلامت سازمان هستند.
بدون شک یافتن محصول و بازاری مناسب برای آن به تنهایی نمیتواند موفقیت یک کسب و کار را تضمین کند. شرکتهای سودآور نه بر اساس اهداف کوتاه مدت بلکه بر اساس اهداف بلند مدت ساخته شدهاند.
برای موفقیت یک سازمان نیاز به تعریف استراتژی بلند مدت و همینطور تعیین افرادی دارید که میتوانند این استراتژی را اجرا کنند. به عبارت دیگر، موفقیت یک سازمان و کسب و کار در گرو سلامت آن است.
طبق تحقیقات بزرگی که شرکت مکنزی در طی ۱۰ سال بر روی ۱۵۰۰ شرکت در ۱۰۰ کشور مختلف انجام داد، کسب و کارهایی که بر روی سلامت سازمانی خود کار میکنند، علاوه بر اینکه رشد قابل توجهی را در رفاه سازمانی خود تجربه میکنند، از لحاظ عملکردی هم تنها در کمتر از ۶ تا ۱۲ ماه شاهد تغییرات بزرگی در سازمان خود خواهند بود.
همانطور که میبینیم سلامت سازمانی تأثیر مستقیمی بر موفقیت یک سازمان دارد و اما این Shared Values هستند که سلامت سازمانی را به همراه میآورند.
سلامت سازمانی چیست؟
سلامت سازمانی به معنی توانایی سازمان برای توسعه، برقراری ارتباط و پیروی از استراتژیهای شرکت توسط کارکنان متعهد است.
این موضوع نه تنها در برگیرندهی شیوهی کار تیمهای مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک است بلکه شامل نحوهی مقابلهی آنها با تغییرات سازمانی هم میشود.
سازمان سالم کارکنانی شاد و فعال دارد که همگی آماده ارائهی ایدههای نو و خلاق هستند.
ارزش های مشترک در سازمان
اهمیت ارزش های مشترک در سازمان
ارزشهای یک سازمان به کارکنان و مشتریان بالقوه نشان میدهد که آن سازمان به چیزی اعتقاد دارد. علاوه بر این، این ارزشها کمک میکند تا کارکنان فعلی سازمان از روشی عملیاتی و مؤثر برای دستیابی به نتایج مورد نظر سازمان استفاده کنند.
از جمله ارزشهایی که هر سازمانی میتواند آن در فرهنگ سازمانی خود قرار دهد، میتوان به نمونههای زیر اشاره کرد:
- کار گروهی
- همبستگی
- صداقت
- قابلیت اطمینان بودن
- مسئوليتپذیری
- نوآوری
- شفافیت
- انعطافپذیری
- عمل به وعدهها
و صدها نمونهی دیگر.
مزایای داشتن ارزشها در سازمان
تعریف ارزش های مشترک در سازمان چندین مزیت به دنبال دارد:
ارزشها هویت شما را میسازند
همانطور که اشاره شد ارزشهای یک سازمان، پایه و اساس آن هستند و الویتهای شرکت را بازگو میکنند. این ارزشها هدف مشترکی را فراهم می کنند که همه کارکنان باید آن را درک کرده، برای رسیدن به آن تلاش کرده و با آن زندگی کنند. هنگامی که ارزشهای خود را تعریف و ترویج میکنید، کارکنان رفتارهایی را خواهند داشت که از آنها انتظار میرود و منجر به موفقیت سازمان میشود. در نتیجه روحیه و مشارکت کارکنان بهبود چشمگیری خواهد داشت.
ارزشها به کارکنان کمک میکند تا تصمیمهای درستی بگیرند
ارزشهای سازمان شما با هدف و فرهنگ آن همسو خواهد بود و باید معیاری باشد تا کارکنان بتوانند به کمک آن بهترین مسیر اقدام را تعیین کنند. هنگامی که با مشکلی جدید یا چالش برانگیز مواجه میشوید، با در نظر گرفتن ارزشها، کارکنان شما قادر خواهند بود تا تصمیم درستی برای سازمان بگیرند. در واقع با پرسیدن اینکه آیا تصمیم آنها منعکس کنندهی ارزشهای سازمان است یا خیر، کارمندان میتوانند مطمئن شوند که انتخاب درستی انجام میدهند.
روند استخدام با در نظر گرفتن ارزشها بسیار مناسبتر و کارآمدتر است
زمانی که به دنبال کار هستیم، بیشتر ما در جستجوی سازمانی هستیم که با ارزشهای ما همخوانی داشته باشد و فرصت پیشرفت را برایمان فراهم کند.
پس در صورتی که سازمان شما به تبلیغ ارزشهای خود بپردازد، امکان بیشتری برای جذب کاندیدهای همفکر خود دارید. با استخدام کارکنانی که ارزشهای یکسانی با ارزشهای سازمان شما دارند، آنها را برای مدت طولانیتری حفظ خواهید کرد. در مقابل، سازمانهایی که کارکنانی با ارزشهای غیر مشترک و غیر همسو استخدام میکنند، معمولاً جابجایی کارکنان بیشتری را تجربه میکنند، زیرا اصول کارکنان آنها با اصول سازمان در تضاد است.
ارزشها سازمان شما را از سایر رقبا متمایز میکند
ارزش های شما به شما کمک می کند تا از سایر سازمانهایی که در حوزه کاری شما فعالیت میکنند متمایز شوید. در محیطهای رقابتی، ارزشها عاملی برای جذب و حفظ مشتری هستند.
ارزش های مشترک در سازمان
چگونه ارزشهای سازمان خود را به مخاطبها ارائه می کنید؟
به عنوان یک کارفرما، اگر میخواهید از مزایای فوق بهرهمند شوید، باید ارزش های مشترک در سازمان خود را تعریف کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها را زندگی کنید. سپس همچون الگویی این ارزشها را به کارکنان خود منتقل کنید و آنها را تشویق کنید تا ارزش های مشترک را در سازمان به کار ببرند.
این ارزشها باید در تمام فعالیتهای روزانه کارکنان نمود داشته باشند؛ از برنامههای آموزشی گرفته تا ارتباطات داخلی، محصولات یا خدمات، جلسات هفتگی تیم و مزایایی که به کارکنان ارائه میدهید. باید مطمئن شوید که هر تعاملی نمایندهی ارزشهای اصلی شما است.
چنین اقداماتی کمک میکند تا کارکنان به طور واقعی با ارزشهای سازمان ارتباط برقرار کنند، و سپس از طریق تعامل با مشتریان، رسانههای اجتماعی و … آنها را به طور گستردهتر به مخاطبها در سطح جامعه و حتی جهان نشان دهند. به هر حال، کارکنان شما نقش بزرگی در این موضوع دارند. آنها نمونههای زنده ارزشهای شما در عمل هستند. بنابراین منطقی است که ببینید آنها چگونه خود را در فضاهای حرفهای و اجتماعی به نمایش میگذارند.
برای مثال در شرکت Hays، کارکنان هر روز از هشتگ WearHays استفاده میکنند تا داستانهای شخصی خود را در مورد کمک به افراد، سازمانها و غیره به اشتراک بگذارند. این دست از فعالیتها ارزشهای سازمان شما را به اشتراک میگذارند و کمک میکنند تصویری شفاف و ملموس از ارزشهایتان به مخاطبها ارائه کنید.
توجه کنید که …
ارزش های مشترک در سازمان
هنگام تعریف ارزشهای خود، از حقیقت دور نشوید. اگر ارزشهای شما تنها کلمات شیک اما توخالی باشند، سازمان و برندتان را تضعیف میکنند. در واقع، اگر آنها بر اساس واقعیت نباشند، در معرض خطر جذب مشتریها و کارکنانی قرار میگیرید که هماهنگ با ارزشهای تبلیغی شما هستند، نه با روشی که کسب و کارتان انجام میدهید. در واقع با این ریسک روبرو هستید که نمیتوانید ارتباطی بلند مدت با مشتریها و کارکنان خود داشته باشید چرا که آنها در محیطی که به آنچه وعده داده شده عمل نمیکند، نمیمانند.
بنابراین هنگام تعریف ارزش های مشترک در سازمان فراموش نکنید که ارزشهای واقعی خود را منعکس کنید. در غیر اینصورت تصویری دروغین از خود میسازید و به مرور زمان اعتبار و اعتماد خود را هم در میان مخاطبها و هم در میان کارکنان خود از دست میدهید.
https://strategicmanagementinsight.com/
مقاله ای که خواندید تنها بخشی از مدل ۷s مکنزی بود.
جهت آشنایی با مدل ۷s مکنزی اینجا کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید